[Opinie] Dump de dumpwinkel Primark
- Food-en-retail
- 15 dec 2014 @ 15:14
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - PrijsWinkelen
- 15 dec 2014 @ 15:14
- Redactie Food en Retail
Het nieuwe goedkoop, zoals je dat ondermeer aantreft in retailketen Primark, slaat de bodem uit onze economie, betoogt Jonathan Holslag in nieuwsblad De Morgen. Hij is docent internationale politiek aan de Vrije Universiteit Brussel en auteur van 'De kracht van het paradijs: hoe Europa kan overleven in de Aziatische eeuw'. Het bericht neemt momenteel een grote virale vlucht op -ook Nederlandse- sociale media en krijgt veel bijval. 'Overweegt u een écht kerstgeschenk voor uw familie, laat dan Primark of Action Shop links liggen.'
Niet iedereen loopt warm voor de Chinese en andere meuk van slechte kwaliteit, die onder bedenkelijke sociale omstandigheden wordt geproduceerd en waarmee de winkels van bijvoorbeeld Action en Primark volstaan resp. - hangen. Koopwaar die relatief snel na aanschaf wegens kapot zijn weer kan worden weggedonderd. Iets nieuws in zaken als Primark of Action kost immers toch niet zoveel.
Toonbeeld van succes
Deze visie staat haaks op de mening van verschillende vakgenoten dat genoemde retailers juist voorbeelden zijn van eclatant succes. Holslag vraagt zich af welk succes precies. 'Het succes van Primark steunt niet op kwalitatieve producten", stelt Holslag, 'ze hoeven maar te wachten op een toename van de armen.'
Kritiek op prijsbeukerij
'De Ierse keten Primark opent zijn eerste vestiging in de Brusselse Nieuwstraat. Mocht u zich erheen willen spoeden voor de kerstinkopen, dan bedenkt u zich het best. Een kerstgeschenk van dumpwinkels als Primark is een vergiftigd geschenk, een geschenk waarmee u de welvaart en uw waardigheid in gevaar brengt.'
Klik hier om verder te lezen
(PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- prijsbeukerij
- kritiek
- Jonathan Holslag
- waardigheid
- auteur
- Vrije Universiteit Brussel
- dumpen
- koopjesjagers
- docent
- polemiek
- afval
- discount
- De Morgen
- Hoe Europa kan overleven in de Aziatische eeuw
- Action
- internationale politiek
- De kracht van het paradijs
- Primark
- China
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Consumenten beschuldigen Lay's van krimpflatie - foodmerk...
- Respondenten BvA -onderzoek: 'retailmedia moet volwassen worden'
- Albert Heijn introduceert hamstergezin
- Lipton Ice Tea lanceert Ice Tea Insurance met rapper Ice-T
- Kruidvat en L’Oréal Groupe lanceren tijdelijk een inspirerend...
- Heineken en bureau LePub steunen bijgelovige fans
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Jumbo lanceert 'De lekkerste... 05-06-2025
- [onderzoek] Consument kiest vaak... 05-06-2025
- Marktbakker 't Stoepje promoot 'Warm... 05-06-2025
- Alpro helpt met voedingsstoffen in... 04-06-2025
- Zachtfruitcampagne ‘Een handje... 04-06-2025
- Verantwoord naar huis: AB InBev en... 04-06-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management