[Opinie] Dump de dumpwinkel Primark
- Food-en-retail
- 15 dec 2014 @ 15:14
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - PrijsWinkelen
- 15 dec 2014 @ 15:14
- Redactie Food en Retail
Het nieuwe goedkoop, zoals je dat ondermeer aantreft in retailketen Primark, slaat de bodem uit onze economie, betoogt Jonathan Holslag in nieuwsblad De Morgen. Hij is docent internationale politiek aan de Vrije Universiteit Brussel en auteur van 'De kracht van het paradijs: hoe Europa kan overleven in de Aziatische eeuw'. Het bericht neemt momenteel een grote virale vlucht op -ook Nederlandse- sociale media en krijgt veel bijval. 'Overweegt u een écht kerstgeschenk voor uw familie, laat dan Primark of Action Shop links liggen.'
Niet iedereen loopt warm voor de Chinese en andere meuk van slechte kwaliteit, die onder bedenkelijke sociale omstandigheden wordt geproduceerd en waarmee de winkels van bijvoorbeeld Action en Primark volstaan resp. - hangen. Koopwaar die relatief snel na aanschaf wegens kapot zijn weer kan worden weggedonderd. Iets nieuws in zaken als Primark of Action kost immers toch niet zoveel.
Toonbeeld van succes
Deze visie staat haaks op de mening van verschillende vakgenoten dat genoemde retailers juist voorbeelden zijn van eclatant succes. Holslag vraagt zich af welk succes precies. 'Het succes van Primark steunt niet op kwalitatieve producten", stelt Holslag, 'ze hoeven maar te wachten op een toename van de armen.'
Kritiek op prijsbeukerij
'De Ierse keten Primark opent zijn eerste vestiging in de Brusselse Nieuwstraat. Mocht u zich erheen willen spoeden voor de kerstinkopen, dan bedenkt u zich het best. Een kerstgeschenk van dumpwinkels als Primark is een vergiftigd geschenk, een geschenk waarmee u de welvaart en uw waardigheid in gevaar brengt.'
Klik hier om verder te lezen
(PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Hoe Europa kan overleven in de Aziatische eeuw
- afval
- Jonathan Holslag
- waardigheid
- polemiek
- China
- De kracht van het paradijs
- auteur
- Vrije Universiteit Brussel
- Primark
- discount
- kritiek
- Action
- koopjesjagers
- internationale politiek
- De Morgen
- prijsbeukerij
- dumpen
- docent
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] 'Het wordt tijd om met... 01-05-2024
- Unox Soep in Zak positioneert zich... 29-04-2024
- Albert Heijn introduceert AH... 26-04-2024
- [marketeer 200] Chiel van Leeuwen -... 26-04-2024
- Jumbo lanceert Deep screen - 3D... 26-04-2024
- Subways Royal Submarines duiken weer... 25-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing